Situace 10 navazuje na předchozí ukázku a zdůrazňuje pamětnickou perspektivu. Do popředí zájmu se dostávají postoje k minulosti. Ukázka z dokumentu Číhošťský zázrak potřetí (1991, r. Jindřich Polan) zachycuje pamětníky a další obyvatele Číhoště, jak symbolicky vyjadřují úctu Josefu Toufarovi a dalším obětem stalinismu. Učitel podněcuje žáky, aby se tázali po smyslu obdobných symbolických postojů k dějinám. Směruje žáky, aby látku aktualizovali prostřednictvím odkazů na současnou vzpomínkovou praxi. Práce s filmovými ukázkami se blíží k závěru, proto učitel opět shrnuje jednotlivé úhly pohledu a naznačuje zadání navazující domácí práce: žáci si volí jednu z profesních perspektiv a formulují vlastní modelové jednání v historické situaci.
Ukázka navazuje na předchozí scénu z ledečského kina, kde se v roce 1991 pamětníkům a dalším občanům z Číhoště promítal film Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení (1950, r. Přemysl Freiman). Na konci debaty vyzývá moderátor setkání, katolický kněz Alois Kánský, diváky v kině, aby symbolicky uctili památku Josefa Toufara a dalších obětí represí stalinismu. Přítomní následně povstanou.
Učitel zdůrazňuje perspektivu paměti. Symbolické gesto uctění památky chvilkou ticha má vzpomínkový rozměr. Nejde zde jen o poznání historie jako v hodině dějepisu, ale o vyjádření určitého hodnotového postoje k minulým událostem. Postoj číhošťských občanů z roku 1991 by měl žáky podnítit k tomu, aby promýšleli vlastní vzpomínkovou perspektivu a zamýšleli se nad významem historie pro současnost.
Práce s posledním pramenem plynule přechází v zadání samostatné práce, jíž výuka vrcholí. Žáci si vyberou jednu z profesních perspektiv, jež byly představeny v rámci mozaiky filmových ukázek. Učitel zváží, zda výběr předem neomezí na filmaře a místní obyvatele Číhoště, jejichž úhly pohledu byly nejvýrazněji zastoupeny v pramenech. Na základě poznámek v pracovním listu žáci formulují postoje, jaké by zaujali na místě aktérů historických událostí. Toto ideálně typické jednání následně vztáhnou ke konkrétním hodnotám a zdůvodní, proč by se pro něj rozhodli.